芸術科学会論文誌 投稿用カバーシート ■ 論文種類 原著論文 フルペーパー ■ 論文分野 科学系分野 ■ カテゴリ CG技術(レンダリング) ■ 該当特集 一般論文 ■ 論文題名 Simplification of Point Set Surfaces using Bilateral Filter and Multi-Sized Splats バイラテラルフィルタと多重サイズスプラットによるポイント表現された曲面の簡易化手法 ■ 著者名 Batchimeg Sosorbaram ソソラバラム バトゥチメグ Tadahiro Fujimoto 藤本忠博 Norishige Chiba 千葉則茂 ■ 著者所属 岩手大学 Iwate University ■ 著者e-mail chimeg@cg.cis.iwate-u.ac.jp (ソソラバラム バトゥチメグ) fujimoto@cis.iwate-u.ac.jp (藤本 忠博) nchiba@cis.iwate-u.ac.jp (千葉 則茂) ■ 連絡担当者の氏名、住所、所属、電話、Fax、e-mail ソソラバラム バトゥチメグ 〒020-8551 岩手県盛岡市上田4-3-5 岩手大学工学部情報システム工学科 千葉研究室 Tel: 019(621)6470 Fax: 019(624)4078 e-mail:chimeg@cg.cis.iwate-u.ac.jp ■ 論文概要 We have developed a new algorithm that addresses the two major issues that are critical for the use of point-based rendering in real-world applications: rendering performance and rendering quality. The proposed algorithm improves rendering performance by reducing the number of points to be rendered. We generated points with different sizes in order to improve the quality of the point-splatting-type rendering. In this paper, we propose a feature-preserved simplification algorithm for point-sampled surfaces that generates models with different levels of details. The proposed method automatically balances the sampling density and point sizes. Our algorithm iteratively reduces the number of points using a bilateral filtering algorithm. We validate our method on the basis of the rendering results of different models with different resolutions. 本論文では,ポイントベースレンダリングにとって重要であるレンダリングのパフォーマンスと品質を改善する新しいアルゴリズムを提案する.提案する手法では,ポイントの数を減らすことによりレンダリングパフォーマンス,また,異なったサイズのポイントを用いることによりレンダリングの品質も改善することが可能である.具体的には,バイラテラルフィルターを用いて,特徴点を保持しながらポイントの数を減らす.この手法により,ポイントの大きさとポイントの分布が自動的にバランスをとるためレンダリングの品質が改善される.また,レベル・オブ・ディテールによる異なる詳細度レベルに対応するモデルの生成も可能である.最後に,いくつかの実験例により本手法の有効性を示す. ■ キーワード Point-based graphics, Level of details ポイントベースのグラフィクス,レベル・オブ・ディテール