芸術科学会論文誌 投稿用カバーシート ■ 論文種類(以下のうちから一つ選択) ・原著論文 フルペーパー ■ 論文分野(1)〜3)のうちから一つ選択) 2) 科学系分野 ■ カテゴリ(1個以上選択) a-3) CG技術(アニメーション) b-1) ヒューマンインタフェース ■ 該当特集(以下のうちから一つ選択) ・一般論文 ■ 論文題名(和文、英文) 和文:ドローイングを利用したモーションデザイン 英文:A Drawing-Based Interface For Motion Design ■ 著者名(和文、英文) 和文:甲田春樹(*1),金谷一朗(*2),佐藤宏介(*1) 英文:Haruki Koda (*1), Ichiroh Kanaya(*2), Kosuke Sato(*1) ■ 著者所属(和文、英文) 和文:(*1)大阪大学 大学院基礎工学研究科(*2)大阪大学 大学院工学研究科 英文:(*1)Graduate School of Engineering Science, Osaka University(*2) Graduate School of Engineering, Osaka University ■ 著者e-mail ・甲田 春樹 - kouda-h@sens.sys.es.osaka-u.ac.jp ■ 連絡担当者の氏名、住所、所属、電話、Fax、e-mail 氏名:甲田 春樹 住所:〒560-8531 大阪府豊中市待兼山町1-3 大阪大学 大学 院基礎工学研究科 佐藤(宏)研究室所属:大阪大学 大学院基礎工学研究科電 話:06-6850-6373Fax:06-6850-6341Email:kouda-h@sens.sys.es.osaka-u.ac.jp ■ 論文概要(和文400字程度、英文100ワード程度) 和文:近年のグラフィック演算性能の向上に伴い,グラフィックデザインのみでなく動画コンテンツの個人レベルでの創作が可能となり,今後,専門知識を持たない一般ユーザが容易にアニメーション作成可能なインタフェースへの需要が高まると考えられる. しかし,従来のアニメーション制作環境におけるGUI(Graphical User Interface) では,操作別の構造をしており,学習コストや効率性の観点から問題である.また,アニメーション制作の根幹となるモーションの入力では,キーフレーム補間法が多く採られており,速度変化を伴うモーションを扱うには試行錯誤の調整作業が要求される. 本論文に於いては,モーションの入力にドローイング動作の身体性を利用した速度入力を可能とするインタフェースを提案する. 提案インタフェースにおいては,オブジェクトの配置された仮想空間とは別に,ペンタブレット等の入力面に固着するパラメータ平面を設定する.パラメータ平面の軸には並進や回転などのモーションの制御変数が割り当てられており,ユーザはスタイラスペンを用いたドローイングにより制御変数の時間変化を試行錯誤的に設計する事が可能である.また,主に初心者を対象とした被験者実験から実装システムの操作の簡便性を確認した他に,ドローイングの揺れに関して,フーリエ成分のフィルタリングによりモーションの印象を左右する周波数パラメータを得た. 英文:Because of improvement of graphic computing performance in recent years, individual users are able to create not only graphic design but also movie contents. In the near future, novel interfaces will be indispensable for amateur users without special skills or knowledge. However, GUIs in conventional animation environments require complicated and menu operations, and also familiarized users who learned them with higher cost and longer learning time. Moreover, key frame interpolation methods are usually applied to the input of motions, which is the most basic process of animation production. When treating motions with velocity variation, this input method requires iterative numeric adjustment operation. In this paper, we propose a novel interface for motion design by which users can input the velocity variation applying bodily movement of drawing. In the interface, the system sets the parameter plane that corresponds to the input screen such as a pen tablet besides a virtual space where the object is arranged. Control variables of the motions (rotation, translation, etc.) are allocated in each axis of the parameter plane. Users can treat temporal changes of these variables only by 2D drawings on the tablet surface and perform a number of 2D drawings through a trial-and-error process to explore his/her desired motions. Experimental results with a prototype agree that the proposed motion design method is suitable for especially beginner users. Moreover, as for the fluctuation of the drawing, experimental results clear that the frequency parameter that controls the impression of the motion can be controllable by filtering in the Fourier coefficients. ■ キーワード(和文5個程度、英文5個程度) 和文:アニメーション モーションデザイン ドローイング入力  英文:Animation, Motion design, Drawing