4次元折り紙のCG画像生成 CG Image Generation of Four-Dimensional Origami 井上亮, 糸原良子, 矢島邦昭, 海野啓明 Akira Inoue, Ryouko Itohara, Kuniaki Yajima, and Keimei Kaino 仙台電波工業高等専門学校 Sendai National College of Technology yajima@cc.sendai-ct.ac.jp, kaino@cc.sendai-ct.ac.jp 4次元折り紙では,4次元空間において立体を折り面で折る. 4次元空間とは,この3次元空間とそれに直交する第4軸により張られた空間である. 4次元折り紙のCG画像は3次元スクリーンで描くのが合理的なので,本論では4次元 CG画像を4次元ペインタアルゴリズムとステレオグラムを用いて生成する.最初に, 4次元空間における立体の折りたたみについて説明する.この立体の表裏を定義すると, 折り紙の山折りと谷折りが決まる.それら用いて「4次元のし」を折り,ステレオ画像 を生成する.次に,正4面体を稜角2等分折りにより折りたたみ,それを利用して二重 4面体から4次元鶴を折る.最後に,この4次元鶴が翼を開いたところのCGステレオ画 像を数種類生成し,本手法の有効性を示す. To produce four-dimensional (4-D) origami, we fold a solid material along flat planes in a 4-D space. A 4-D space has a fourth axis that is perpendicular to a three-dimensional space. Because a computer graphics (CG) image of a 4-D origami must be drawn on a three-dimensional screen to visualize it, we will produce its CG image using a 4-D painter’s algorithm with a stereogram. First, we will show how to fold a solid material in a 4-D space. After defining front and a back sides of this solid in a 4-D space, we will make mountain and valley folds and thereby produce a “4-D Noshi” CG image. Secondly, we will show how to fold a regular tetrahedron flat by bisectors of its dihedral angles and make a 4-D bird base from a double tetrahedron. Finally, we will produce CG images of this 4-D bird with opened wings using a stereogram. 4次元空間, 4次元折り紙, 4次元ペインタアルゴリズム, 3次元スクリーン, ステレオグラム Four-dimensional origami, Four-dimensional painter’s algorithm, Four-dimensional space, Stereogram, View space