a. 論文種類:フルペーパー、 分野:科学系分野 b. 論文題名:動力学モデルによるキャラクタアニメーション用 動作生成システム(MODAN)の構築 A Motion Generation System, MODAN, Based on Motion Dynamics Model for Character Animation c. 著者名 : 角 文雄、中嶋 正之 Fumio Sumi, Masayuki Nakajima d. 著者所属:東京工業大学 大学院 情報理工学研究科 Graduate School of Information Science and Engineering, Tokyo Institute of Technology e. 著者E-mail:{sumi,nakajima}@img.cs.titech.ac.jp f. 連絡担当者:角 文雄 〒152-8552 東京都目黒区大岡山2-12-1 Tel.03-5734-2183 Fax.03-5734-2187 g. 論文概要: キャラクタアニメーションの制作に於いては,登場するキャラクタの動きは,重要な演出上の要素である. アニメータは,ある特定の意図した動きを,キャラクタに振り付ける必要がある. しかしこの作業は,アニメータの経験,ノウハウ,技能に大きく依存すると共に時間を要する. 本論文では,キャラクタへのポーズ付け作業を,一回の操作で簡単に行える新しいインターフェイスについて提案する. 操作する関節と関連する関節が,同時に動いてポーズが決定できるように,運動力学計算を操作と同時並行に実施する ことで実現している. さらに,決定されたキーフレーム間の補間と力学的最適化を,順動力学計算と逆動力学計算を連続的に実施して, 動きを生成する方法について提案する.この時,より滑らかで自然な動きとなるように緩和係数を導入する. また,干渉チェックを高速に実施する方法についても提案する. キーワード: アニメーション, 動作生成, 運動力学 This is new software for the editing and generating motion of human characters, which provides a useful and comprehensible environment for animators. We propose a new interface method for handling the whole body of a human character. This allows a user to drag a link an arbitrary position with any number of links pinned in a global frame and to be able to adjust motion of characters as a real-time operation, which can correct poses during playback. Inverse and forward kinematics is used for generating and optimizing motion. To make motion smooth, a relaxation parameter is introduced in motion dynamics calculation. A high speed collision detection algorithm is also proposed. Using this technique, it is very easy to make many series of derivative motions. Keywords: Motion Generator, Animation, Motion Dynamics