芸術科学会論文誌 投稿用カバーシート ■ 論文種類(以下のうちから一つ選択) ・原著論文 フルペーパー (A4版3ページ以上) ■ 論文分野(以下のうちから一つ選択) ・芸術系分野 ■ 該当特集(以下のうちから一つ選択) ・特集名「アート系コンテンツ特集」 ■ 論文題名(和文、英文) イスラム文化におけるカリグラフィーを題材とした3DCGコンテンツの制作 Creation of 3DCG Content Regarding Calligraphy in Islamic Culture ■ 著者名(和文、英文) 菊池 司+, Arif Affendi Bin Jamal++,岡崎 章+ Tsukasa KIKUCHI+, Arif Affendi Bin Jamal++,Akira OKAZAKI+ ■ 著者所属(和文、英文) +拓殖大学工学部工業デザイン学科,++拓殖大学工学部工業デザイン学科平成12年度卒業 + Department of Industrial Design, Faculty of Engineering, Takushoku University, Japan ++ Graduated from Department of Industrial Design, Faculty of Engineering, Takushoku University in 2000 ■ 著者e-mail tkikuchi@id.takushoku-u.ac.jp ■ 連絡担当者の氏名、住所、所属、電話、Fax、e-mail 菊池 司,〒193-8585 東京都八王子市館町850-1,拓殖大学工学部工業デザイン学科, 電話:0426-65-1441 内線5630 Fax: 0426-65-1519(工業デザイン学科 菊池 宛) e-mail:tkikuchi@id.takushoku-u.ac.jp ■ 論文概要(和文400字程度、英文100ワード程度) 近年の急速なコンピュータの性能向上と低価格化に伴い,コンピュータは広く一般の人々に普及し, 多くの人々がコンピュータを使用したアート作品,およびコンピュータ・グラフィクス作品を自分の 手によって制作でき,また,日常的に目にする機会も多い状況となっている.しかしながら,コンピ ュータ・グラフィクス作品の多くは,技術的・映像的な話題が中心になることが多く,その作品全体 を見つめる視点に欠けている傾向がある. そこで本研究制作では,イスラム文化を代表するカリグラフィーを題材とし,2次元平面で描かれる ものであるカリグラフィーを,3次元コンピュータ・グラフィクスを利用することにより仮想3次元空間 で表現し,カリグラフィーのさらなる表現力の可能性を探ること,さらにはコンピュータ・グラフィク ス作品の中においてイスラムの文化を表現し,作品全体を通して文化的な視点に立った作品を制作する ことを目的とする. これにより,3次元化され,さらには動きが付加された,新しいカリグラフィー作品を制作できたことを示す. As the computer has quickly become more powerful and more affordable in recent years, its use has spread widely among people in general. Today many people can create computer-assisted works of art, or works of computer graphics, by themselves. Such works are seen everywhere these days. However, many works of computer graphics tend to be discussed largely from the viewpoint of techniques or images; it is not very often that they are appreciated in their entirety as works of art. In this study, therefore, we took up the calligraphy that is characteristic of Islamic culture. Calligraphy is done on a two-dimensional plane. However, utilizing three-dimensional computer graphics, we represented calligraphy in a three-dimensional virtual space. We thereby explored the potentiality of the expressive power of calligraphy. We also tried to represent Islamic culture in our works of computer graphics by creating them from a cultural point of view. We show that we have thus succeeded in producing three-dimensional calligraphic works which are given the motion. ■ キーワード(和文5個程度、英文5個程度) カリグラフィー,イスラム文化,コンピュータ・グラフィクス Calligraphy,Islam Culture,Computer Graphics