■ 論文種類 原著論文 フルペーパー (A4版3ページ以上) ■ 論文分野 融合分野 ■ 該当特集 「NICOGRAPH INTERNATIONAL & 芸術科学会春季大会 投稿論文特集」 ■ 論文題名 2眼式立体映像による現代美術作品撮像のパンフォーカスに関する検討 The Study of Pan-Focus for Shooting Contemporary Art Works by Field-Sequential Stereoscopic Images ■ 著者名 新川貴詩  SHINKAWA Takashi 寺島信義  TERASHIMA Nobuyoshi ■ 著者所属 総合研究大学院大学情報学専攻(新川) Department of Informatics,The Graduate University for Advanced Studies(Sokendai) 早稲田大学大学院国際情報通信研究科(寺島) Graduate School of Global Information and Telecommunication Studies, Waseda Uviversity ■ 著者e-mail shinkawa-t@nifty.com terasima@giti.waseda.ac.jp ■ 連絡担当者の氏名、住所、所属、電話、Fax、e-mail 新川貴詩 〒101-8430 東京都千代田区一ツ橋2-1-2 国立情報学研究所総合研究大学院大学情報学専攻 TEL 03-4212- 2000 shinkawa-t@nifty.com ■ 論文概要 現代美術作品を立体映像で撮像するにあたり、作品の形式や傾向によっては、 既存のコンテンツ制作技術では十分に対応できないこともある。たとえば、 現代美術のひとつの傾向に、「サイトスペシフィック・アート」「アース ワーク」などと称される、大地や野原、都市の路上などの景観を重要視して 作品を設置する作品形式がある。既存の立体映像コンテンツはパンフォーカ スで撮像されるケースが大半を占めるが、この撮像手法は、そのような美術 作品に対しても有効なのか。あるいは、その種の作品は、作品(近景)と風 景(中・遠景)とのバランスをどのような焦点および被写界深度で撮像する のが適切なのか。そこで主観評価実験を行ったところ、パンフォーカスとい う撮像手法は必ずしも妥当ではないと示唆された。 When it shoots contemporary art works by stereoscopic images, depending on the style or the tendency of works, it may fully be unable to correspond by the conventional method for making contents. For example, there are some which are called "site specific art", "earth work", etc. as a tendency of contemporary art. These are styles which attach importance to landscape. Although most stereoscopic images contents are used by pan-focus, is this method effective also such works? Or is it appropriate to shoot the balance of the work (the foreground) and the landscape (the middle distance, the background) with what focus and depth of field? When the author conducted the evaluation experiment, it was suggested that the method of pan-focus was not necessarily appropriate. ■ キーワード 立体映像、パンフォーカス、現代美術、インスタレーション、ドキュメンテーション Stereoscopic Images, Pan-Focus, Contemporary Art, Installation, Documentation