芸術科学会論文誌 投稿用カバーシート ■ 論文種類(以下のうちから一つ選択) ・原著論文 フルペーパー ■ 論文分野(1)~3)のうちから一つ選択) 3) 融合分野 ■ カテゴリ(1個以上選択) c-3) アニメーションコンテンツ ■ 該当特集(以下のうちから一つ選択) ・一般論文 ■ 論文題名(和文、英文) 映像制作初期段階におけるシナリオ及び美術資料を用いた配色タイムライン生成手法の提案 A Color Scheme Timeline with Scenarios and Art Documents at the Initial Stage of Content Production ■ 著者名(和文、英文) 著者名1 戀津 魁(正会員) 著者名2 三上浩司(正会員) 著者名3 竹島由里子(正会員) 著者名4 近藤邦雄(正会員) … Author Name 1 Kai Lenz Author Name 2 Koji Mikami Author Name 3 Yuriko Takeshima Author Name 4 Kunio Kondo … ■ 著者所属(和文、英文) 東京工科大学メディア学部 School of Media Science, Tokyo University of technology ■ 著者e-mail lenzk@stf.teu.ac.jp mikami@stf.teu.ac.jp takeshimayrk@stf.teu.ac.jp kondo@stf.teu.ac.jp ■ 連絡担当者の氏名、住所、所属、電話、Fax、e-mail 戀津 魁 〒192-0982 東京都八王子市片倉町1404-1  東京工科大学メディア学部 ■ 論文概要(和文400字程度、英文100ワード程度) 映像コンテンツにおける画面の色は,作品全体の印象を決定する重要な要素である.世界的な映像制作スタジオにおいて,制作初期段階から映像全体を通して配色を検討する工程を設けている事例も存在することから,映像コンテンツ制作時に必要な情報であるといえる.しかし,制作初期段階から映像全体の配色を検討するための資料を作成するためには高い専門性を要し,現状の制作工程に導入することは難しい.そこで本研究では,映像制作の初期段階に必ず作成されるシナリオ及び美術資料を用いて,映像全体の配色をシミュレートし可視化した配色タイムラインの生成手法を提案する.制作初期段階の中でもさらに段階を分け,シナリオの大まかなプロット段階,初稿段階,背景美術資料作成段階それぞれの時点での情報を利用した配色タイムラインの生成を行った.そして,完成済みの映像作品を元にした配色タイムラインの可視化を行い,その作品のシナリオ及び美術資料から生成した配色タイムラインとの比較した.その結果,利用する情報量により精度は異なるものの大きな乖離なく,制作初期段階から作品全体の配色をシミュレートできることが確認された.これにより,本研究で提案する配色タイムラインを活用した新たな工程によって,制作初期段階から配色の検討ができる可能性を示すことができた. The color of the screen in video content is an important element in determining the impression of the content. Since there are cases where a process to be examined is provided from the initial stage of production, the overall color scheme is necessary information when producing video content. However, in order to create the materials for making the color scheme of the entire video from the initial stage of production, it is necessary to have a high level of expertise. It is difficult to introduce them into the current production process. In this research, we have developed a color scheme timeline generation method that simulates and visualizes the color scheme of the entire image using scenarios and art materials that are always created in the early stages of movie production. The initial stage of production was further divided into three stages, and a color scheme timeline was generated using information at each of the rough plotting stage of the scenario, the first draft stage, and the background art material creation stage. The color scheme timeline is generated using information from each stage of the art data creation process. Then visualize the color scheme timeline based on the completed video content and compare it to the color scheme timeline generated from the scenario and art material. The results showed that the accuracy of the color scheme varied depending on the amount of information used, but there was no major discrepancy between the color scheme visualized from the completed video content and the timeline generated from the early stages of production. It was confirmed that the entire color scheme can be simulated. The new process using the color scheme timeline proposed in this research enables us to simulate the color scheme from the initial stage of production. ■ キーワード(和文5個程度、英文5個程度) 映像制作 シナリオ 美術資料 可視化 配色タイムライン Content creation Scenario Art document Vislualization Color scheme timeline