芸術科学会論文誌 投稿用カバーシート ■ 論文種類(以下のうちから一つ選択) ・原著論文 フルペーパー ■ 論文分野(1)〜3)のうちから一つ選択) 2) 科学系分野 ■ カテゴリ(1個以上選択) a-4) CG技術(可視化) b-1) ヒューマンインタフェース ■ 該当特集(以下のうちから一つ選択) ・一般論文 ■ 論文題名(和文、英文) 和文:土器復元のための二次元パネルを用いた土器片の空間姿勢最適化アルゴリズム 英文:Spatial Posture Optimization Algorithm by Using 2D Panel Interface for Reassemble Earthenware ■ 著者名(和文、英文) 著者名1 李 春元 (非会員) 著者名2 今野 晃市(正会員) Author Name 1 Chunyuan Li Author Name 2 Kouichi Konno ■ 著者所属(和文、英文) 岩手大学大学院工学研究科 Graduate School of Engineering, Iwate Univ. ■ 著者e-mail yuan_7725@lk.cis.iwate-u.ac.jp konno@cis.iwate-u.ac.jp ■ 連絡担当者の氏名、住所、所属、電話、Fax、e-mail 岩手大学理工学部システム創成工学科 知能・メディア情報コース     工学研究科 デザイン・メディア工学専攻 李 春元yuan_7725@lk.cis.iwate-u.ac.jp Tel. 019-621-6476(直通)  FAX. 019-621-6476 ■ 論文概要(和文400字程度、英文100ワード程度) 和文概要: 遺物である土器は,多くの場合が砕けた状態で遺跡から出土する.土器の復元は,出土した破片の色や模様,形を手がかりとして, 試行錯誤を伴う手作業で行われているため,破片が多いほど多くの時間と労力がかかり,専門的な知識が必要とされる. しかし,土器復元結果を解析することで,当時の人間の活動についての推測が可能であるため,実物の復元が困難である場合, コンピュータ上で仮想的に復元する手法が必要がある.また,仮想展示向けの三次元モデル生成や3Dプリンタを利用して作られた土器は, 歴史博物館や学校での展示資料としての教育的価値がある.そこで近年,土器を含む様々な遺物に対応するために, コンピュータによる組み立て方法が開発されてきた.しかし,従来手法では,破片の輪郭と断裂面の断面形状により隣接する破片を決定できるが, 表面が湾曲しかつ器厚の薄い土器片に関しては,湾曲を考慮した三次元空間姿勢を算出することは難しい. そこで本論文では,縄文時代の円筒土器を対象とし,三次元計測点群に基づき,すべての隣接情報を同時に満足できるような土器片の空間姿勢最適化アルゴリズムを提案する. 本手法は,いくつかの土器片に適用して,有効性を確認した. abstract: Earthenware is a kind of relic. By analyzing the earthenware, it is possible to conjecture about human activities at the time. Unfortunately, most of them have been damaged when excavated from the ruins. The traditional restoration method for earthenware is typically by manual work. It takes time-consuming and requires special knowledge in archaeology. Since there is always a mass of fragments mixed together color, pattern, and shape of fragments would be mainly used as clues. If entities are difficult to be restored, virtual objects restoration on the computer offers another possibility. In addition, virtual earthenware exhibits made by 3D models and replica earthenware exhibits made by 3D printers have educational values in historical museums and schools. In the present, in order to repair various of relics including earthenware, methods that assembly of earthenware pieces using computer-assisted have been well developed. According to the conventional method, adjacent fragments can be defined by the contour of the fragments and the cross-sectional shape of the rupture plane. Unfortunately, earthenware fragments are much different from other kinds of relic. Its curved surface and thin body make it difficult to calculate a 3D spatial posture. In our study, we proposed a spatial posture optimization algorithm for cylindrical pottery in the Jomon period which based on 3D measurement point cloud. This algorithm can meet all the adjacent fragments information, simultaneously.We have used this algorithm to repair several earthenware fragments successfully and effectively. It turns out to be an approach that deserves widespread use. ■ キーワード(和文5個程度、英文5個程度) キーワード:土器復元、空間姿勢最適化、二次元パネル、インタラクティブ、隣接情報 Keyword:Earthenware Restoration 、Spatial Posture Optimization、2D Panel 、Interactive、Adjacent Information