芸術科学会論文誌 投稿用カバーシート ■ 論文種類(以下のうちから一つ選択) ・原著論文 フルペーパー ■ 論文分野(1)~3)のうちから一つ選択) 3) 融合分野 ■ カテゴリ(1個以上選択) b-2) バーチャルリアリティ c-4) メディアアートコンテンツ  d) その他(美術館におけるデジタル施策の研究) ■ 該当特集(以下のうちから一つ選択)  特集名「NICOGRAPH 2023 Journal Track」 ■ 論文題名(和文、英文) 東京国立近代美術館初の試みである展示再現3Dウォークスルー(展示名「再現VR」) The National Museum of Modern Art, Tokyo's first attempt at Exhibition reproduction 3D walkthrough (Exhibition name“Reproduction VR”) ■ 著者名(和文、英文) 小池秀樹(正会員) … Hideki Koike … ■ 著者所属(和文、英文) 独立行政法人国立美術館本部事務局情報企画室 Independent Administrative Institution National Museum of Art, Planning Office for Art Informatics ■ 著者e-mail koike-h@momat.go.jp ■ 連絡担当者の氏名、住所、所属、電話、Fax、e-mail 小池秀樹 東京都千代田区北の丸公園3-1 独立行政法人国立美術館 03-3214-2653 koike-h@momat.go.jp ■ 論文概要 本稿では,日本初の国立美術館として1952年東京都中央区京橋に開館した国立近代美術館(現東京国立近代美術館)の旧館を3DCGで復元し, 1953年に同館にて開催された「抽象と幻想:非写実絵画をどう理解するか」展の展示再現3Dウォークスルー(展示名「再現VR」)を制作したので報告する.現存していない旧館の展示室を精度の高い考証に基づいて再現し,同館のアートライブラリに保管されていた展覧会記録写真(ガラス乾板)のデジタル画像や文書記録等を基に展示作品を配置し,学術性の高い没入体験型デジタルコンテンツを実現した.2022年10月12日~2023年2月5日の会期にて,東京国立近代美術館初の試みとして,「所蔵作品展「MOMATコレクション」小特集:プレイバック「抽象と幻想」展(1953-1954)」において本件コンテンツを展示した.展覧会研究,資料研究の手法の1つとして注目され,ゲーム感覚で楽しめるコンテンツとして好評を博した. In this paper, we use 3DCG to restore the old building of the National Museum of Modern Art (currently the National Museum of Modern Art, Tokyo), which opened in Kyobashi, Chuo-ku, Tokyo in 1952 as Japan's first national art museum. I would like to report on the creation of Exhibition reproduction 3D walkthrough (exhibition name ``Reproduction VR'') of the exhibition `` Abstract and Illusion: How to Understand Non-Realistic Paintings.'' We recreated the exhibition room of the old building based on highly accurate historical research, and installed the exhibition based on digital images and records of exhibition photographs (glass dry plates) stored in the art library. Then, we created " Reproduction VR" for this exhibition. This is a highly academic immersive digital content experience. From October 12, 2022, ~ February 5, 2023, "Reproduction VR" was exhibited in the collection exhibition "Playback "Abstract and Illusion" (1953-1954)" as the first attempt at the National Museum of Modern Art, Tokyo. It attracted attention as one of the methods of researching exhibitions and materials and was well received as a VR that could be enjoyed like a video game. ■ キーワード メディアアート VR 3DCG 美術館 デジタルアーカイブ インタラクション技術 Media Art VR 3DCG Art museum Digital Archives Interaction Technology