芸術科学会論文誌 投稿用カバーシート ■ 論文種類 ・原著論文 フルペーパー ■ 論文分野 1) 融合分野 ■ カテゴリ a-3) CG技術(アニメーション)  b-1) ヒューマンインタフェース b-4) CGシステム c-3) アニメーションコンテンツ c-4) メディアアートコンテンツ ■ 該当特集(以下のうちから一つ選択) ・特集名「NICOGRAPH2022 発表論文特集」 ■ 論文題名(和文、英文) 組上げ型振付制作プロセスに基づくハウスダンスデザインシステム A House Dance Design System Based on Constructive Choreographic Process ■ 著者名(和文、英文) 1.大字 諒(非会員) 2.藤代 一成(正会員) 1.Ryo Oji 2.Issei Fujishiro ■ 著者所属(和文、英文) 1.慶應義塾大学 大学院理工学研究科 2.慶應義塾大学 理工学部 1.Graduate School of Science and Technology, Keio University 2.Faculty of Science and Technology, Keio University ■ 著者e-mail ryo.oji@fj.ics.keio.ac.jp fuji@fj.ics.keio.ac.jp ■ 連絡担当者の氏名、住所、所属、電話、Fax、e-mail 氏名:藤代 一成 住所:〒223-8522 神奈川県横浜市港北区日吉三丁目14-1 所属:慶應義塾大学理工学部情報工学科 電話&Fax:045-566-1752 e-mail1:fuji@ics.keio.ac.jp e-mail2:ifujishiro@keio.jp ■ 論文概要 昨今,多数の3DCG制作ソフトウェアの登場により,制作プロセスやそれを支援するユーザインタフェースが洗練され,3Dモーション制作の難度は大きく低下してきた.しかし,モーション制作の基本がキーフレーム操作であることに変わりはなく,依然として,複雑なダンスモーションはおろか,自然なモーションの制作にもかなりの技術が要求される.一方で,実際のダンスモーション制作プロセスはより単純である.特に,過去から現在までのダンス文化の集合体であるハウスダンスでは,ダンサーは各部位のモーションを要素として捉え,それらを連動させる組上げ型の制作プロセスを経ることで,様々な振付を制作してきた.そこで本研究では,様々なモーションと実際の振付制作で用いられる操作の関係性を明らかにし,多種多様なハウスダンスモーションの直観的制作を可能にするビジュアルプログラミング環境を提案する.提案システムでは,要素モーションに対する操作を表すノードをインタラクティブに接続することで振付制作プロセスを,さらにその制作した振付を順に接続することでシーケンス制作プロセスを再現する.実際に制作されたダンスモーションおよびシステムに対するユーザ評価から,モーションの自然さと提案環境の有用性が実証された. With recent advent of numerous 3DCG production software, the difficulty of 3D motion production has been greatly reduced, because production processes and user interfaces supporting them have become more sophisticated.However, the basis of motion production still lies in keyframe manipulation, and thus, considerable skill is required to exude the naturalness of even simple motions. On the other hand, actual dance motion production processes are much simpler.Especially in house dance, which is a compilation of dance cultures from past to present, dancers have created various choreographies by considering each motion of body parts as an element and going through a constructive production process to link them together.In this study, we clarify the relationship between various motions and operations used in actual choreography production to propose a visual programming environment that enables intuitive production of a wide variety of house dance motions.The proposed system reproduces the actual process of choreography production by connecting nodes that represent operations on elementary motions interactively, and further reproduces the actual process of sequence creation by smoothly connecting the created choreographies in order.Empirical evaluations proved the naturalness of the created dance motions and the usefullness of the proposed environment. ■ キーワード モーション制作,ノード型インタフェース,ハウスダンス Motion production, node interface, house dance.