芸術科学会論文誌 投稿用カバーシート ■ 論文種類 ・原著論文 フルペーパー ■ 論文分野 1) 科学系分野 ■ カテゴリ a-4) CG技術(可視化)  b-1) ヒューマンインタフェース b-2) バーチャルリアリティ c-2) インタラクティブアートコンテンツ  c-4) メディアアートコンテンツ ■ 該当特集(以下のうちから一つ選択) ・一般論文 ■ 論文題名(和文、英文) DVF:スケールの個人差を考慮した仮想シーン知覚像の半自動再現 DVF: Semiautomatic Reproduction of Perceptual Images of Virtual Scenes Considering Individual Differences in Scale ■ 著者名(和文、英文) 星川 潤(非会員) 藤代 一成(正会員) Jun Hoshikawa Issei Fujishiro ■ 著者所属(和文、英文) 慶應義塾大学 大学院理工学研究科 慶應義塾大学 理工学部 Graduate School of Science and Technology, Keio University Faculty of Science and Technology, Keio University ■ 著者e-mail Jun.hoshikawa@fj.ics.keio.ac.jp fuji@fj.ics.keio.ac.jp ■ 連絡担当者の氏名、住所、所属、電話、Fax、e-mail 氏名:星川 潤 住所:〒211-0833 神奈川県横浜市神奈川区高島台9-15 所属:慶應義塾大学大学院理工学研究科 電話:080-6617-9573 e-mail:jun527@keio.jp ■ 論文概要 旅行先などで,印象的な情景を写真に収めた際,写真に記録された風景と自身が肉眼で捉えた風景との間に大きな違和感を覚えることがある.この現象は,カメラの投影モデルと人間の視知覚の特性の違いが原因のひとつであると考えられる.一般的なカメラが風景全体を平等に捉えるのに対し,人間は風景のなかで興味ある対象を部分的に強調しながら捉える.加えて,仮想シーンでは正確な大きさ知覚が現実シーンよりも難しいことが知られており,仮想シーン上で得た主観的な印象や感動を他者に効果的に伝えることは容易ではない.そこで本論文では,ユーザの注目部分を適度に拡大処理した画像を自動出力するシステムDigitus ViewFinder(DVF)を提案する.注目部分の特定にジェスチャインタフェースを用いることで,ユーザは没入感を損なわずに直観的で正確に範囲を選択できる.そして,試行とともにユーザの拡大率における個人差を学習することで,段階的に提案の精度が向上するサジェスティブインタフェースを実現する.実際にユーザ評価実験から,DVFシステムの有意性が確認された. When taking a photo of impressive scene, we sometimes feel significant discrepancy between the scene we perceived and that captured by the camera. One of the factors that cause this problem lies in the difference between the characteristic of human visual perception and that of the camera's projection model. Human beings perceive scenes by enlarging an area of interest (AOI), whereas an ordinal camera captures the entire scene evenly. In addition, it is known that accurate size perception is more difficult in virtual scenes than in real scenes, thus it is not easy to share subjective impressions obtained in the virtual space effectively with others. In this paper, therefore, we propose Digitus View Finder (DVF), a system that automatically outputs images close to the scene the user perceives. The user is allowed to operate this system immersively, intuitively, and accurately using a gesture interface to identify their own AOI. The suggestive interface progressively improves the accuracy of scale factor by learning individual differences practically. The effectiveness of the DVF system was confirmed empirically through a user study. ■ キーワード バーチャルリアリティ,視覚印象,大きさ知覚,ジェスチャインタフェース,サジェスティブインタフェース Virtual reality, visual impression, perceived size, gesture interface, suggestive interface.