芸術科学会論文誌 投稿用カバーシート ■ 論文種類(以下のうちから一つ選択) ・原著論文 フルペーパー ■ 論文分野(1)~3)のうちから一つ選択) 2) 科学系分野 ■ カテゴリ(1個以上選択) b-1) ヒューマンインタフェース b-4) CGシステム d) その他(作品制作支援) ■ 該当特集(以下のうちから一つ選択) ・特集名「NICOGRAPH 2021 発表論文特集」 ■ 論文題名(和文、英文) シャドーボックスアート制作を支援するツールのデザインと実装 Design and Implementation of Tools Making Shadow Box Art Works ■ 著者名(和文、英文) 千葉大輔(非会員) 松山克胤(正会員) … Daisuke Chiba Katsutsugu Matsuyama … ■ 著者所属(和文、英文) 岩手大学 Iwate University ■ 著者e-mail m18u@iwate-u.ac.jp ■ 連絡担当者の氏名、住所、所属、電話、Fax、e-mail 氏名: 松山克胤 住所: 岩手県盛岡市上田4-3-5 所属: 岩手大学 電話: 019-621-6465 e-mail: m18u@iwate-u.ac.jp ■ 論文概要(和文400字程度、英文100ワード程度) 本研究は,シャドーボックスアート作品の制作を支援するツールのデザインと実装を行うものである.本研究では,シャドーボックスアートの作品制作工程に着目して,(1)制作工程には手作業が含まれており,試行錯誤には多くの労力と材料を必要とすること,および,(2)特に初心者にとっては,設計の段階で作品の印象を想像することは難しいため,設計の意思決定そのものが難しいこと,の2つの課題を設定した.そして,この課題に対し,作品の制作をコンピュータ上でシミュレーションするツールと,レイヤーの切り抜き形状を提案する技術の開発を行った.シミュレーションツールについては,対話的に作品をデザインできるように,小領域単位でのレイヤー編集,包含関係の維持,3DCGによる陰影シミュレーション,そして,レイヤー分割の提案を特徴とするユーザインタフェース技術を開発する.レイヤーの切り抜き形状の提案は,ユーザによって大まかに指定された奥行き情報と入力画像コンテンツから,画像の奥行きを推定し,その奥行き情報に基づいて画像をレイヤーに分割する手法を実現した.本提案ツールを実装し,いくつかの画像を対象として実際に制作を試みた.その結果,制作者の意図に沿う形で,効率的に作品をデザインすることができた. This research designs and implements tools that support the production of shadow box art works. In this research, we focus on the shadow box art work production process. (1) The production process involves manual work, which requires a lot of labor and materials for trial and error, and (2) Especially for beginners, it is difficult to imagine the impression of the work at the design stage, so the design decision itself is difficult. Then, to solve this problem, we have developed a tool to simulate the production of the work on a computer and a technology to propose the cutout shape of the layer. As for the simulation tool, we have developed a user interface technique that features layer editing in small area units, maintenance of inclusion relationships, shadow simulation by 3DCG, and proposals for layer division so that works can be designed interactively. The proposal of the cutout shape of the layer realized a method of estimating the depth of the image from the depth information roughly specified by the user and the input image content, and dividing the image into layers based on the depth information. We implemented the proposed tool and tried to actually produce some images. As a result, we were able to efficiently design the work in a way that was in line with the creator's intentions. ■ キーワード(和文5個程度、英文5個程度) シャドーボックスアート,作品制作支援,ユーザーインターフェース,奥行き推定 Shadow box art, Production support tools, User interface, Depth estimation