a. 論文特集、CG b. モーショングラフ: 自律型キャラクタの動作生成手法 Motiongraph: a Technique of Action Generation for an Autonomous Character c. 齋藤 豪 井元 崇之 中嶋 正之 Suguru SAITO Takayuki IMOTO Masayuki NAKAJIMA d. 東京工業大学 Tokyo Institute of Technology e. suguru@pi.titech.ac.jp,nakajima@img.cs.titech.ac.jp f. 齋藤豪 〒226-8503 横浜市緑区長津田町4259 東京工業大学 精密工学研究所 045-924-5295 suguru@pi.titech.ac.jp g. 仮想世界内で自律的に行動できるキャラクタのアニメーションを生成するため に、一連の動作すべてを事前に決定しておくことはできない。そこで、キャ ラクタの様々な状態をノードとし、動作の断片をリンクとするモーショング ラフを定義し、任意の次の状態が指示された場合に、自動的にパスを決定して 一連の動作を生成する手法を提案する。 さらに重み付きパス探索の手法を用 いることにより柔軟なアニメーション生成を可能にする。 In the case of generating animation of autonomous characters in virtual world, We can not prepare every action sequence. Therefore, we designed a graph style data structure, called Motiongraph. Each node has a posture of a character and links which have action segments. When a new target posture is ordered, a path is selected automatically from the graph and a sequential motion is generated. In addition, by defining ``hastiness'' values to links and by using a weighted path search algorithm, more suitable motion could be selected in situations. h. エージェント、キーフレーム、アニメーション、グラフ、 動作生成 Agent, Key frame, Animation, Graph, Motion Generation