芸術科学会論文誌 投稿用カバーシート ■ 論文種類(以下のうちから一つ選択) ・原著論文 フルペーパー ■ 論文分野(1)〜3)のうちから一つ選択) 2) 科学系分野 ■ カテゴリ(1個以上選択) a-6) 画像処理技術 ■ 該当特集(以下のうちから一つ選択) ・特集名「NICOGRAPH 2015 発表論文特集」 ■ 論文題名(和文、英文) 物体輪郭を再現する境界拡張テクスチャ合成法 Boundary Expansion Texture Synthesis for Reconstructing Object Contours ■ 著者名(和文、英文) 越後谷勇介 1)(学生会員) 横山俊希(非会員) 藤本忠博 2)(正会員) Yusuke Echigoya 1) (Student Member) Toshiki Yokoyama (Non Member) Tadahiro Fujimoto 2) (Member) ■ 著者所属(和文、英文) 岩手大学大学院工学研究科 Graduate School of Engineering, Iwate University ■ 著者e-mail 1) h23j013@eecs.iwate-u.ac.jp 2) fujimoto@cis.iwate-u.ac.jp ■ 連絡担当者の氏名、住所、所属、電話、Fax、e-mail 藤本 忠博 〒020-8551 岩手県盛岡市上田4-3-5 岩手大学 工学部 電気電子・情報システム工学科    工学研究科 デザイン・メディア工学専攻 TEL:019-621-6484 FAX:019-624-4078 e-mail:fujimoto@cis.iwate-u.ac.jp ■ 論文概要(和文400字程度、英文100ワード程度) ユーザがテクスチャ合成を制御する手法として提案されたユーザ制御テクスチャ合成は,ユーザが描いた目的画像に合わせて入力テクスチャ(入力画像)から出力テクスチャ(出力画像)を合成する.入力画像に物体と背景が含まれている場合,通常,ユーザ制御テクスチャ合成では,入力画像上の物体と背景の画素を同等に扱い,物体の輪郭を意図的には考慮しない.そのため,入力画像上の物体の画素領域だけを対象として異なる背景に対して合成を行いたい場合,ユーザが目的画像上におおまかに描いた物体の輪郭に合わせて入力画像上の物体の特徴的な輪郭を出力画像上に再現することは難しい.そこで,本研究では,境界画素と境界距離を用いた最適な入力画素の評価により,目的画像上の物体輪郭を適切に拡張し,入力画像上の物体輪郭を意図的に再現する手法を提案する. A user controlled texture synthesis technique was proposed to allow a user to control texture synthesis. The technique creates an output texture (output image) from an input texture (input image) by using a target image painted by a user. When an object and its background exist in the input image, the user controlled texture synthesis technique usually treats the pixels of the object and those of the background equally without treating the contour of the object intentionally. Therefore, if we want to synthesize only the input pixels of the object onto a different background, it is difficult to reconstruct the characteristic contour of the object on an output image by giving a simple contour roughly painted on a target image. In this paper, we propose a texture synthesis technique to reconstruct a characteristic object contour intentionally by expanding the boundary of a painted region on a target image suitably and selecting optimal input pixels to synthesize by the evaluation using boundary pixels and boundary distances. ■ キーワード(和文5個程度、英文5個程度) イメージエディット テクスチャ合成 ペイント領域 境界拡張 境界距離 境界画素 image editing texture synthesis painted region boundary expansion boundary distance boundary pixel