芸術科学会論文誌 投稿用カバーシート ■ 論文種類(以下のうちから一つ選択) ・原著論文 フルペーパー ■ 論文分野(1)〜3)のうちから一つ選択) 2) 科学系分野 ■ カテゴリ(1個以上選択) a-2) CG技術(レンダリング) b-4) CGシステム ■ 該当特集(以下のうちから一つ選択) ・特集名「NICOGRAPH 2015 発表論文特集」 ■ 論文題名(和文、英文) 3DCGにおける画像処理と形状処理の併用によるリアルタイム輪郭線描画 Real-Time Line Drawing Using Image Processing and Deforming Process Together in 3DCG ■ 著者名(和文、英文) 奥屋武志(正会員) 田中克明(非会員) 坂井滋和(非会員) … Takeshi Okuya Katsuaki Tanaka Shigekazu Sakai … ■ 著者所属(和文、英文) 早稲田大学大学院基幹理工学研究科表現工学専攻 早稲田大学基幹理工学部表現工学科 Department of Intermedia Art and Science, Graduate School of Fundamental Science and Engineering , Waseda University Department of Intermedia Art and Science, Fundamental Science and Engineering , Waseda University ■ 著者e-mail okuya.waseda@gmail.com ■ 連絡担当者の氏名、住所、所属、電話、Fax、e-mail 奥屋武志 169-8555 東京都新宿区大久保3-4-1 早稲田大学大学院 基幹理工学研究科 表現工学専攻 03-3209-3211 内線3771 okuya.waseda@gmail.com ■ 論文概要(和文400字程度、英文100ワード程度) 3DCGのトゥーンレンダリング等において輪郭線を生成する手法は画像処理を用いる手法とモデルの3次元形状を用いる手法に分類される.画像処理を用いる手法では輪郭線の検出処理に用いるG-Bufferを選択することにより制作者の意図を反映した高精度な検出が可能であるが,線の太さは均一であり手描きではない機械的な印象となる.モデルの3次元形状を用いた手法では線の太さは調整可能であるものの,線の検出は各描画アルゴリズムに依存し,制作者の意図した線を検出できない.本論文では輪郭線の検出と描画の工程を分離し,検出には画像処理の手法を描画にはモデルの3次元形状の手法を用いることによって高精度で輪郭線を検出しつつ線の太さの変化による誇張表現を行った.さらに,提案法を既存のグラフィックスAPI上でリアルタイムに実行するためのパイプラインを構築・実装し,リアルタイムに実行できることを確認し,より高速化する手法についても検討を行った. In cartoon rendering of 3DCG, methods for generating a contour lines are classified into the method using the image processing or the method using the three-dimensional shape of the models. By selecting G-Buffers, the method using the image processing can accurately detect intended lines of users, but the lines are mechanical impression by the uniform thickness. The methods using the three-dimensional shape of the models can adjust thickness of the lines, but detection of the lines is dependent on the rendering algorithm and it can't detect the intended lines of users. In this paper, we separated contour lines process into detection and rendering. Our approach uses image processing for detection and model shapes for rendering. It can detecting intended line of users and draw exaggerated lines by changing the thickness of lines. In addition, we implemented a graphics API pipeline to run our method in real-time, and also examined a technique to accelerate processing speed. ■ キーワード(和文5個程度、英文5個程度) 3DCG, 輪郭線, トゥーンレンダリング, リアルタイムレンダリング, インキング 3DCG, contour line, cartoon rendering, real-time rendering, inking